C30/1997R Johdonvetojunan törmääminen sähkörataportaaliin Hämeenlinnassa 27.8.1997

Johdonvetojunan työskentelylavan kaide törmäsi sähköradan portaalin ripustusorteen Hämeenlinnassa ratapihan eteläpäässä keskiviikkona 27.8.1997. Juna oli vaihteessa siirtymässä sähköistämättömälle raiteelle. Törmäyksessä rikkoutui kaksi kääntöortta, niiden ripustusorret sekä portaalin yläorsi. Ajolanka katkesi ja putosi ripustimineen alas katkaisten jännitteen. Johdonvetojunasta rikkoutui kolme kattolavan kaidetta. Vaurion taloudelliset menetykset olivat yli 35 000 mk.

Vaurio aiheutti viivästyksiä junaliikenteessä. Liikenne hoidettiin dieselvetureilla vauriopaikan ohi pitkin viereistä raidetta.

Syynä johdonvetojunan törmäämiseen sähkörataportaalin yläorressa roikkuneeseen ripustusorteen ja siihen kiinnitettyyn kääntöorteen oli se, että ripustus- ja kääntöorsi eivät olleet oikeassa asemassa vaihdekujassa olevaan raiteeseen nähden.

Vastaavanlaisten onnettomuuksien välttämiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa sähköratojen ripustus- ja kääntöorsien sijoittamista niin korkealle, että johdonvetojuna pääsee kulkemaan niiden alta kaiteet ylhäällä myös vaihtotöiden aikana sekä siirryttäessä jännitteettömälle raiteelle.

C30/1997R Tutkintaselostus (pdf, 0.33 Mt)

Suositus S87

 
Julkaistu 27.8.1997