R2019-E2 Tavarajunan suistuminen Imatralla 21.5.2019

Raportti Imatralla 21.5.2019 tapahtuneen tavarajunan suistumisen alustavasta tutkinnasta on valmistunut. Vaunujen suistumisen aiheutti viimeisen vaunun alta poistamatta jäänyt pysäytyskenkä.

Tavarajunan T2761 oli määrä lähteä illalla 21.5. Imatran tavararatapihalta Joensuun Sulkulahteen. Junan vaunuille oli tehty jarrujen testaus ja liikennöintitarkastus aiemmin päivällä. Kuljettajan siirrettyä veturin vaunujen eteen, hän ja jarrujentarkastaja tekivät junan jarrujohdon testauksen. Samalla jarrujentarkastaja otti vaunujen alta pois havaitsemansa kaksi pysäytyskenkää, joilla vaunujen paikallaan pysyminen oli varmistettu. Junan lähdettyä liikkeelle ja kuljettua noin 800 metriä, kuljettaja huomasi edessä olevaan raideopastimeen vaihtuvan seis -opasteen. Kuljettaja aloitti jarrutuksen ja juna pysähtyi 150 metriä opastimen jälkeen siten, että veturi oli juuri siirtynyt Parikkalaan ja edelleen Joensuuhun johtavalle pääraiteelle. Selvitettyään asiaa liikenteenohjauksen kanssa, kuljettaja huomasi junan viimeisen vaunun suistuneen kiskoilta. Suistumisesta seurannut turvalaitteiden ja sähköradan vikaantuminen pysäytti liikenteen Imatralta pohjoiseen kohti Joensuuta vievällä rataosuudella.

Liikennöintitarkastuksessa jarrujentarkastaja otti vaunujen alta kaksi pysäytyskenkää, mutta ei huomannut viimeisen vaunun alla ollutta kolmatta kenkää. Kuljettajalla ei ollut mahdollisuutta havaita veturista viimeisen vaunun suistumista ennen kuin ratalaitteet vaurioituivat.

Onnettomuustutkintakeskus on alustavan tutkinnan perusteella päättänyt, että tapauksen erityispiirteet eivät edellytä varsinaista tutkintaa.

R2019-E2 Raportti alustavasta tutkinnasta (pdf, 2.06 Mt)



Julkaistu 20.6.2019