R2019-E1 IC65-junan törmääminen radalla olleeseen esineeseen Oikoradalla Haarajoen ja Korvensuon välillä 20.1.2019

Sunnuntaina 20.1.2019 kello 11.53 tuntui Helsingistä Ouluun matkalla olleen IC65-junan ensimmäisessä vaunussa (vaunu, jonka myyntinumero oli 6) voimakas rytkähdys ja kuului metallinen kolahdusääni. Rytkähdyksen seurauksena vaunun alakerran kolmen istuimen selkänojat retkahtivat taaksepäin alimpaan asentoonsa. Lisäksi tapahtumasta aiheutui vesivuoto vaunun yläkerran WC:n tuorevesijärjestelmään ja vaunun osaston päätyovi jumiutui kiinni-asentoon. Kaksi istuimissa matkustanutta matkustajaa valitti tapahtuman jälkeen kipua niskassaan.

Konduktöörit tulivat matkustajien kertoman mukaan vaunuun noin 10 minuuttia tapahtuman jälkeen. Matkustajat kertoivat konduktööreille tapahtumasta. Konduktöörit ilmoittivat asiasta liikenteenohjaukseen, joka ilmoitti asiasta rataliikennekeskukseen. Koska vaurioiden laajuudesta ei ollut tarkempaa tietoa, juna pysäytettiin seuraavalle aikataulun mukaiselle asemalle Lahteen ja matkustajille järjestettiin korvaava kalusto loppumatkalle.

Vaunujen pohjan vauriot on aiheuttanut vaunun päädystä irronnut luukun suojalevy. Suojalevy on vaunun alla pyöriessään kiilautunut vaunun pohjan ja ratapölkkyjen väliin ja aiheuttanut matkustajien tunteman rytkähdyksen sekä äänet. Penkkien selkänojien heikon rakenteen vuoksi rytkähdys on rikkonut penkkien kääntömekanismin. Suojalevy on irronnut Korvensuon liikennepaikan eteläpuolella. Irtoamisen syytä ei tarkan tapahtumapaikan puuttumisen vuoksi voida tarkalleen määrittää. On mahdollista, että vaunun ruuvikytkin olisi irronnut ripustuskoukustaan ja roikkunut vapaana alhaalla, jolloin jatkuvat iskut radan laitteisiin, etenkin akselilaskijoiden auraussuojiin olisivat irrottaneet suojalevyn.

Kuva 1. Yleiskuva vaunun Ed 28007 pohjan vaurioista (Kuva: OTKES)

Kuva 2. Kuva vaunusta, jossa suojalevy on paikoillaan. Levy on kooltaan 500 x 376 mm. Se on 8 mm teräslevyä ja painaa 14,2 kg. Ruuvikytkin roikkuu kuvassa vapaana. (Kuva: OTKES)

R2019-E1 Raportti alustavasta tutkinnasta (pdf, 1.5 Mt)



Julkaistu 28.1.2019