D3/2011Y Ketjukolari Kuopiossa 24.3.2011

Torstaina 24.3.2011 tapahtui Kuopiossa valtatiellä 5 Kallan siltojen kohdalla laaja tieliikenneonnettomuus, joka koostui useista kolareista. Etelän suuntaan kulkevilla kaistoilla osallisena olleiden ajoneuvojen määrä oli 63 ja pohjoisen suuntaan 4. Onnettomuudessa loukkaantui 38 ihmistä, joista kolmen vammoja voidaan luonnehtia vakaviksi.

Onnettomuuskokonaisuuden tutkinnasta arvioitiin saatavan hyötyä yleisen turvallisuuden parantamisessa, joten Onnettomuustutkintakeskus käynnisti tutkinnan. Tutkinta on tehty yhteistyössä tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan ja Ilmatieteen laitoksen kanssa.

Onnettomuushetken olosuhteisiin vaikutti se, että tie kulkee järven poikki penkereellä monelta osin avoimella paikalla. Tuulen suunta oli avoimelta järvenselältä kohtisuoraan tietä kohti. Penger aiheutti tuuleen pyörteilyä ja lisäsi lumen pöllyämistä kaistoilla. Näkyvyys tiellä oli huono. Paikka oli otollinen tämänkaltaiselle melko harvinaiselle näkyvyyden huononemiselle.

Alkutapahtumassa henkilöauto hiljensi näkyvyyden huononnuttua vauhtia, jolloin raskas ajoneuvo törmäsi sen perään. Ensin tukkeutui toinen ajokaista ja myöhempien törmäysten seurauksena myös toinen, jolloin liikenne pysähtyi. Osa kuljettajista sai ajoneuvonsa pysäytettyä ajoissa, mutta silti kolarin kärsineiden ajoneuvojen ketju ulottui 150 metrin matkalle. Tien pinta ei kolarin tapahtuessa ollut erityisen liukas.

Onnettomuustutkintakeskus antoi kolme turvallisuussuositusta.

  1. Tiestöltä tulisi tunnistaa paikat, joissa tapahtuneenkaltaisen laajan ketjukolarin mahdollisuus on keskimääräistä suurempi ja tehdä niihin tarvittavat parannukset kuten tuuliesteet tai keliohjatut varoitusmerkit.
  2. Älyliikenteen palveluita tulisi kehittää niin, että autoilija saisi automaattisesti ja viiveettä ajoneuvoonsa tiedon lähellä olevasta paikallisestakin ajokelin huononemisesta tai alkaneesta kolaritilanteesta.
  3. Kolaritilanteita koskevaa viestintäaineistoa tulisi tarkentaa siten, että niissä nostetaan esiin lisätörmäysten vaara ja ohjeistetaan soveltuvat toimintamallit.

Lisäksi tutkinnassa nostettiin esiin turvallisuuspuutteet, joita ilmeni kolarissa osallisissa raskaan liikenteen ajoneuvoissa. Niissä havaittiin teknisiä vikoja, ylikuormaa ja puutteita lepoajoissa. Ammattiliikenteen toimijoiden tulisi huolehtia tämänkaltaiset poikkeamat kuntoon.

Lisätietoja: johtava tutkija Kai Valonen, p. 040 500 9992

D3/2011Y Tutkintaselostus (pdf, 1.95 Mt)

 
Julkaistu 1.3.2012