B3/2009L Lento-onnettomuus Hyvinkään lentopaikalla 14.4.2009

Hyvinkään lentopaikalla tapahtui tiistaina 14.4.2009 noin kello 17.15 lento-onnettomuus Cosmos, Chronos 16 -tyyppisellä kaksipaikkaisella painopisteohjatulla ultrakevyellä lentokoneella. Lentokoneen tunnus oli A179. Lentäjä menehtyi välittömästi lentokoneen tuhoutuessa maahantörmäyksessä. Onnettomuustutkintakeskus asetti 27.4.2009 päätöksellä B3/2009L onnettomuutta tutkimaan tutkintalautakunnan. Sen puheenjohtajaksi nimettiin tutkija Kalle Brusi ja jäseneksi tutkija Olli Borg.

Lentäjä oli lähdössä ensimmäiselle yksinlennolle kyseisellä lentokonetyypillä, Hyvinkään lentopaikalta. Lentäjä suoritti koekäytön kiitotien 22 alkupäässä. Puolessa välissä kiitotietä hän aloitti lentoonlähdön ja nousi hyvin jyrkästi. Noin kolmenkymmenen metrin korkeudella lentokone sakkasi, kallistui vasemmalle ja syöksyi lähes pystysuoraan nokka edellä rullaustielle. Lentokone tuhoutui täysin maahantörmäyksessä.

Lentokoneen teknisessä tutkinnassa ei havaittu vikoja, jotka olisivat saattaneet aiheuttaa onnettomuuden. Vaikka lentäjällä oli voimassa kelpuutus kyseisen koneen lentämiseen, hän oli lentänyt moottoroitua painopisteohjattua lentolaitetta edellisen kerran vuonna 1989. Lentäjällä ei tiettävästi ollut lainkaan lentokokemusta onnettomuuskoneen tyyppisellä lentokoneella. Lisäksi hänellä oli erittäin vähän mitään lentokokemusta edellisen kymmenen vuoden ajalta. Oikeuslääketieteellisessä tutkimuksessa todettiin lentäjän menehtyneen maahantörmäyksessä saamiinsa vammoihin. Tajuttomuuskohtauksen mahdollisuutta lennon aikana ei voitu sulkea pois.

Onnettomuuden syynä oli lentokoneen hallinnan menetys liian jyrkän nousun aikana. Vaikka lentäjän kelpuutus oli voimassa, hänellä ei ollut aikaisempaa kokemusta painopisteohjatulla ultrakevyellä lentokoneella lentämisestä.

Tutkintalautakunta suosittaa, että Trafi Ilmailu uusii liidinten toimintaa koskevan ilmailumääräyksen OPS M2-9. Lisäksi tutkintalautakunta suosittaa, että Trafi Ilmailu varmistaa ilmailumääräysten ja sopimusten ajantasaisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden jatkuvalla ja määritellyllä laadunvarmistuksella. Tutkintalautakunta suosittaa, että Trafi Ilmailu tai Suomen ilmailuliitto ry arvioi paremman turvallisuustason saavuttamiseksi painopisteohjattujen ultrakevyiden lentokoneiden lentäjien tasovaatimuksia ja käytettäviä koulutusohjelmia.

B3/2009L Tutkintaselostus (pdf, 0.99 Mt)

 
Julkaistu 14.4.2009