B1/2008L Liikennelentokoneen ajautuminen ulos kiitotieltä Lappeenrannassa 31.1.2008

Lappeenrannan lentoasemalla tapahtui torstaina 31.1.2008 klo 00.08 Suomen aikaa vakava vaaratilanne, kun SAAB 340B-tyyppinen liikennelentokone ajautui laskukiidossa ulos kiitotieltä. Koneessa oli 13 matkustajaa ja kolmen hengen miehistö. Onnettomuustutkintakeskus asetti tapausta tutkimaan tutkintalautakunnan, jonka puheenjohtajaksi määrättiin tutkija Ari Huhtala ja jäseniksi tutkijat Hannu Halonen ja Asko Nokelainen. Tutkintalautakunnan kutsumina asiantuntijoina olivat tutkijat Päivikki Eskelinen-Rönkä ja Markku Roschier.

Reittilennolla Helsingistä Lappeenrantaan ollut Job Air’in JBR039 laskeutui lumisateessa Lappeenrannan lentoaseman kiitotielle 06. Kosketuskohdan jälkeen koneen liikerata oli hieman vasemmalle kiitotien keskilinjaan nähden. Maakiidon aikana kone kääntyi hitaasti vasemmalle ajautuen ulos kiitotieltä. Kone pysähtyi nurmialueelle poikittain kiitotiehen nähden. Vaaratilanteesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Tapahtuman yhteydessä vasemman moottorin potkurin lapojen kärjet rikkoutuivat. Koneen matkustajat kuljetettiin tapahtumapaikalta lentoasemalle lentoaseman ajoneuvoilla. Lappeenrannan lennonjohtaja ilmoitti tapahtumasta klo 00.26 Etelä-Suomen lennonvarmistuskeskukseen, joka ilmoitti asiasta Onnettomuustutkintakeskukseen. Onnettomuustutkintakeskuksesta soitettiin Lappeenrannan lennonjohtoon ja pyydettiin kutsumaan paikalle poliisi suorittamaan paikkatutkinnan.

Tapahtuma-ajankohtana vallitsi yö. Oikeanpuoleinen sivutuuli oli heikkoa. Näkyvyys lumisateessa oli noin 1500 metriä ja pilven alaraja oli 30 metriä. Koneen laskeutumista varten kiitotie oli aurattu 33 metrin leveydeltä. Jatkuvan lumisateen takia uutta lunta oli myös kiitotien auratulla osalla. Kiitotien jarrutusteho oli huono.

Vaaratilanteen syynä oli lentokoneen ajautuminen ulos kiitotien auratulta osalta laskukiidon aikana. Oikean moottorin sammuminen potkurijarrutuksen valitsemisen jälkeen aiheutti potkurien epäsymmetrisen jarruttavan vaikutuksen, jolloin lentokone kääntyi vasemmalle ja luisti ulos kiitotieltä. Tapahtumaan on myötävaikuttanut se, että yöllä laskeutumisvalonheittimien keilassa heikon tuulen kuljettamat lumihiutaleet kiitotien yli saattoivat aiheuttaa ohjaajille väärän mielikuvan koneen liikesuunnasta kiitotien suuntaan nähden. Kiitotien keskilinjan maalausmerkinnät olivat kauttaaltaan lumen peitossa eikä ohjaajilla ollut tietoa kiitotiellä olevista aurausvalleista. Olosuhteet yöllä lumisateessa olivat vaativat. Kiitotien kitkakerroin oli huono. Kiitotiellä kunnostetun alueen leveys oli 33 m ja tuuli suoraan sivusta. Ohjaajilla oli vähäinen kokemus toimimisesta paikallisissa talviolosuhteissa ja käytössä olevista kiitotien talvikunnossapitomenetelmistä.

Tutkintalautakunta antoi kolme turvallisuussuositusta, joista ensimmäisessä lentoyhtiötä suositettiin varmistumaan siitä, että ohjaajilla on riittävä koulutus ja ohjeistus toimia Pohjois-Euroopan vaativissa talviolosuhteissa. Toisessa turvallisuussuosituksessa lentoyhtiötä suositettiin varmistumaan siitä, että yhtiön ohjaajilla on riittävä koulutus menettelytavoista vaaratilannetapauksissa sekä ohjeet ohjaamoäänittimen (CVR) käsittelystä vaaratilannetapahtumiin liittyen. Kolmannessa turvallisuussuosituksessa Finaviaa suositettiin varmistumaan siitä, että Lappeenrannan lentoasemalla lentoliikenteelle välitetään kattavat tiedot kiitotieolosuhteista.

Suomen ilmailuviranomaisella eikä Tšekin ja Ruotsin onnettomuustutkintaviranomaisilla ollut lausuttavaa tutkintaselostukseen. Myöskään lentokoneen valmistajalla ei ollut lausuttavaa tutkintaselostukseen. Finavia ja Job Air – Central Connect Airlines s.r.o. esittää lausunnossaan tarkennuksia tutkintaselostukseen. Tarkennukset on huomioitu tutkintaselostuksessa.

B1/2008L Tutkintaselostus (pdf, 0.82 Mt)

 
Julkaistu 31.1.2008