C2/2006L Vaaratilanne Oulun lentoasemalla 9.2.2006

Torstaina 9.2.2006 klo 08.37 Suomen aikaa tapahtui Oulun lentoasemalla kiitotieporrastuksen alitus noin 660 metriä kiitotien 30 alkupäästä jarruvaijerin kohdalla. Oulusta Helsinkiin lähdössä ollut yleisilmailuluokan lentokone OH-KJJ (TB 20) ylitti noin 150-400 jalan korkeudella kiitotiellä olleen traktorin.

Ilmavoimien käytössä ollut traktori oli puhdistamassa jarruvaijerilaitteistoa, kun lennonjohto antoi kiitotieltä 12 lähtevälle lentokoneelle lentoonlähtöluvan. Traktorin kuljettaja oli tuolloin traktorin ulkopuolella puhdistamassa jarruvaijerialuetta kiitotien reuna-alueella. Lennonjohtaja havaitsi tapahtuman välittömästi siinä vaiheessa, kun lentokone oli ilmassa traktorin kohdalla.

Kiitotiellä sovellettava porrastus alittui, mutta kevyen lentokoneen suorituskyky oli niin hyvä, että todellista vaaratilannetta ei päässyt syntymään.

Vaaratilanteen syy oli lennonjohtajan virhe. Hän unohti varmistaa kiitotien esteettömyyden koko pituudeltaan antaessaan lähtevälle lentokoneelle lentoonlähtöluvan. Myötävaikuttavia seikkoja olivat aamun lumisateen vuoksi runsas maa-ajoneuvo- ja radioliikenne, sekä se, että työvuoro oli lennonjohtajan ensimmäinen operatiivinen työvuoro pitkän koulutuksen jälkeen.

C2/2006L Tutkintaselostus (pdf, 1.83 Mt)

 
Julkaistu 13.5.2006