B2/2006L Ultrakevytlentokoneen lento-onnettomuus Sodankylän Askassa 10.7.2006

Sodankylän Askassa tapahtui 10.7.2006 klo 14.25 lento-onnettomuus (kaikki ajat Suomen aikaa), jossa yksityishenkilöiden omistama Ikarus C42 -tyyppinen kellukkeille asennettu ultrakevytlentokone vaurioitui pahoin ja ohjaaja sai surmansa. Onnettomuustutkintakeskus käynnisti päätöksellään B2/2006L onnettomuustutkinnan tapauksen johdosta ja määräsi tutkijalautakunnan puheenjohtajaksi Markku Koivurovan ja jäseneksi Juhani Mäkelän.

Ohjaaja oli lähtenyt matkalennolle Sodankylän keskustan kohdalta Kitisestä (joki Sodankylän kunnassa) Askaan tarkoituksenaan laskeutua ystävänsä mökin rantaan samalle joelle. Onnettomuus tapahtui ohjaajan kiertäessä laskupaikkaa. Kun ohjaaja lensi toista kierrosta myötätuuleen ja alkoi kaartaa vasemmalle, kaatui kone yhtäkkiä pituusakselinsa suhteen ympäri ja syöksyi pystysuoraan maahan vaurioituen pahoin. Ohjaaja sai välittömästi surmansa.

Ohjaajalla oli voimassa olevat, lupakirja, lääketieteellinen kelpoisuustodistus ja luokkakelpuutus mutta hänen viimeaikainen lentokokemus oli vähäistä. Lentosää oli tuulioloja lukuun ottamatta hyvä. Tuuli oli kova ja puuskainen. Lentokoneen nopeusmittarin näytössä oli havaittu takertelua edellisillä lennoilla. Tämä oli johtunut ilmeisesti veden joutumisesta pitot-staattiseen järjestelmään.

Onnettomuuden välitön syy on kovassa puuskaisessa tuulessa tapahtunut koneen hallinnan menetys. Myötävaikuttavana tekijänä voidaan pitää ohjaajan vähäistä viimeaikaista lentokokemusta. Ei ole voitu pois sulkea sitä mahdollisuutta, että nopeusmittarin takertelu olisi vaikuttanut onnettomuuteen

Tutkijalautakunta ei esitä turvallisuussuosituksia.

B2/2006L Tutkintaselostus (pdf, 0.38 Mt)

 
Julkaistu 13.5.2006