C6/2005L Helikopterionnettomuus Sodankylässä Vuomaselän poroerotuspaikan läheisyydessä 21.9.2005

Sodankylän kunnan Vuomaselan poronerotuspaikan läheisyydessä, noin 7 km Kakslauttasesta lounaaseen, tapahtui keskiviikkona 21.9.2005 klo 10.25 Suomen aikaa lento-onnettomuus ansiolentoyrityksen omistamalle Hughes 269C -tyyppiselle helikopterille rekisteritunnukseltaan OHHAY. Helikopteri putosi maahan matalalta lentokorkeudelta ja kärsi huomattavia vaurioita. Ohjaaja ja lennolla mukana ollut tähystäjä loukkaantuivat lievästi. Onnettomuustutkintakeskus asetti 26.9.2005 päätöksellään n:o C6/2005L onnettomuutta tutkimaan tutkintalautakunnan, jonka puheenjohtajaksi määrättiin tutkija Ari Huhtala ja jäseniksi tutkijat Hannu Mäkeläinen ja Arja Holopainen. Onnettomuuspaikan tutkinnassa lautakuntaa avusti Juhani Mäkelä.

Porotalouslennolla olleen helikopterin miehistö havaitsi, että osa poroista, tokan oikeassa reunassa kääntyi ja lähti juoksemaan poispäin poroaidan sisäänmenoaukosta. Helikopteri siirtyi oikealle käännyttääkseen karkaavat porot takaisin kohti aukkoa. Porot eivät kuitenkaan pysähtyneet, jolloin ohjaaja laskeutui porojen eteen leijuntaan, harvakseen kasvavien korkeiden mäntyjen väliin noin 5–8 metrin korkeuteen ja hidasti samalla maanopeuden lähelle nollaa. Leijunnassa ohjaaja tunsi äkillisesti voimakkaan värähdyksen ja helikopteri pyörähti nopeasti vasemmalle. Pääroottorin lavat iskeytyivät hieman takavasemmalla olleeseen puuhun, minkä seurauksena helikopteri putosi maahan pyörähtäen samalla ylösalaisin. Roottorinlapojen katkaisema mänty kaatui helikopterin päälle. Poromies ja ohjaaja poistuivat helikopterista rikkoontuneen oikeanpuoleisen tuulilasin kautta. Maassa poroja ajaneet ajomiehet kuulivat voimakkaan pamahduksen samalla, kun helikopterin pääroottorin lavat osuivat puuhun ja helikopteri putosi maahan. Poromiehet käynnistivät välittömästi pelastustoimet ja ilmoittivat samalla onnettomuudesta Lapin hätäkeskukseen.

Tutkinnassa ilmeni, että helikopterin moottorin sylinterin no 1 imuventtiilin ulompi jousilautanen oli haljennut. Myös kolmen muun sylinterein imuventtiilien jousilautasissa todettiin alkavat halkeamat. Tutkimusten mukaan jousilautasen halkeamiseen vaikutti epäonnistunut hiiletyskarkaisu, jonka seurauksena jousilautaset eivät kestäneet pitempiaikaista käyttöä.

Helikopterin moottorin sylinterin no 1 imuventtiilin ulompi jousilautanen halkesi ja aiheutti moottorin nopean tehonmenetyksen. Helikopteri kiertyi nopeasti pystyakselinsa ympäri vasemmalle ja liukui päin takavasemmalla ollutta puuta. Pääroottorin osuman seurauksena helikopteri putosi maahan.

Tutkintalautakunta suosittaa, että Euroopan lentoturvallisuusviraston (European Aviation Safety Agency, EASA) ja Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen (Federal Aviation Administration, FAA) tulisi ryhtyä toimenpiteisiin, jotta Textron-Lycoming moottorin HIO-360-D1A kaikki imuventtiilien ulommat jousilautaset, P/N LW10077, valmistuserä Lot 17328 33-04, vaihdettaisiin toisen valmistuserän vastaaviin jousilautasiin.

C6/2005L Tutkintaselostus (pdf, 0.89 Mt)

 
Julkaistu 25.7.2005