C7/2003L Ultrakevyen lentokoneen onnettomuus Kirkkonummella 11.6.2003

Kirkkonummella tapahtui 11.6.2003 kello 12.17 Suomen aikaa ultrakevyen lentokoneen onnettomuus, kun Ikarus C42, rekisteritunnukseltaan OH-U387, törmäsi peltoon sakattuaan 10-15 m korkeudelta. Tutkintalautakunnan puheenjohtajaksi nimitettiin tutkija Tapani Vänttinen ja jäseneksi tutkija Ville Hämäläinen.

Ohjaaja yritti lähteä lentoon pellolta yhden matkustajan kanssa. Maakiito oli tavallista pidempi ja ilmaan nousun jälkeen ohjaaja jatkoi kiihdytystä hetken maavaikutuksessa. Tämän jälkeen hän kaartoi vasemmalle jatkaen nousua. Kaarron aikana lentokone sakkasi, kaatui vasemmalle ja törmäsi peltoon. Molemmat henkilöt loukkaantuivat vakavasti.

Tutkinnassa selvisi, että olosuhteet olivat epäedulliset onnistuneen lentoonlähdön suorittamiseen. Lentoonlähtösuunta oli ylämäkeen ja myötätuuleen, lentokone oli ylipainoinen, pellon pinta oli epätasainen suhteessa lentokoneen pyörien kokoon, ohjaaja valitsi laskusiivekkeet täysin alas sekä moottorin maksimiteho oli todennäköisesti pienentynyt aikaisemman iskuvaurion vuoksi. Onnettomuuden syynä oli ohjaajan päätös lähteä lennolle kyseiseltä peltosaralta vallinneissa epäedullisissa olosuhteissa.

Tutkijat suosittivat, että Ilmailulaitoksen Lentoturvallisuushallinto kiinnittäisi huomiota lentokoneen turvavöiden asennukseen. Lisäksi tutkijat suosittivat, että Lentoturvallisuushallinto vaatisi kaikkien ultrakevyiden lentokoneiden lentokäsikirjoihin lisättävän maahantuontitarkastuksissa tai koelennoilla mitatut ilmanopeuden korjaustaulukot.

C7/2003L Tutkintaselostus (pdf, 0.55 Mt)

 
Julkaistu 18.2.2003