C7/2002L Laskusiivekevika ja siitä aiheutunut vaaratilanne Helsinki-Malmin lentoasemalla 22.8.2002

Torstaina 22.8.2002 klo 19.58 Suomen aikaa tapahtui Helsinki-Malmin lentoaseman lähialueella vaaratilanne, jossa yksityislennolla olleen Beechcraft 95-B55 -tyyppisen ilma-aluksen ohjaaja oli menettää lähestymisen aikana koneen hallinnan sen laskusiivekkeiden epäsymmetrisen avautumisen seurauksena. Onnettomuustutkintakeskus käynnisti tapahtuman johdosta 27.8.2002 päätöksellään n:o C 7/2002 L virkamiestutkinnan ja nimitti sen puheenjohtajaksi erikoistutkija Esko Lähteenmäen sekä jäseneksi tutkija Juhani Hipelin.

Lentokoneessa oli ohjaajan lisäksi kuusi matkustajaa; kolme miestä, kaksi naista ja noin 3-vuotias lapsi. Lentosää oli erinomainen ja vallitsi näkölento-olosuhteet. Lento sujui normaalisti. Aloittaessaan nopeuden hidastamisen lähestymistä varten ohjaaja otti laskutelineet ulos ja valitsi laskusiivekkeet alas-asentoon. Kun laskusiivekkeet olivat tulleet jonkin verran alas, rikkoontui vasemman laskusiivekkeen kierrekäytin, jolloin siivekkeen alastulo pysähtyi. Oikean laskusiivekkeen tullessa täysin ala-asentoon syntyi laskusiivekkeiden epäsymmetria, joka puolestaan aiheutti koneelle voimakkaan kallistuspyrkimyksen vasemmalle. Syntyneessä tilanteessa koneen hallinta oli äärimmäisen vaikeata ja ohjattavuus rajoittunut. Kallistus- ja suuntaohjaimet täysin oikealle poikkeutettuina kone lensi noin 15-30 astetta vasemmalle kallistuneena vasemmassa sivuluisussa. Kone pyrki kaatumaan vasemmalle eikä oikealle kaartaminen tuntunut lainkaan mahdolliselta. Ohjaaja onnistui kuitenkin lähestymään lähes suoraan edessä sijainnutta Helsinki-Malmin lentoaseman kiitotietä 27 käyttäen pienintä tarvittavaa nopeutta ja tehoa sekä liukulentoa. Onnistuneen laskun tekemiseen tarvittava ohjattavuus saavutettiin, kun symmetrisenä käytettyä moottoritehoa voitiin lyhyellä loppuosalla vähentää ja siten laskusiivekkeiden epäsymmetrian ja moottorien potkurivirtauksen yhteisvaikutusta sekä niistä syntynyttä kallistuspyrkimystä pienentää.

Lennolla rikkoontuneen vasemman laskusiivekkeen kierrekäyttimen tutkinnassa havaittiin, että mutteriosan kierre oli kulunut ohueksi ja sen jälkeen irronnut. Oikean laskusiivekkeen liikeruuvin mutterin kierteet olivat kuluneet hyvin ohuiksi. Kulumisen seurauksena kierteen lujuus oli heikentynyt siinä määrin, että kierre oli jo taipunut, mutta ei vielä irronnut. Kierrekäyttimien ennenaikainen kuluminen sekä siitä seurannut vasemman käyttimen rikkoontuminen ovat aiheutuneet voiteluöljyn puuttumisesta käyttimissä. Kierrekäyttimet oli asennettu lentokoneeseen 10.7.1999. Niiden peruskorjausjakso on 2000 lentotuntia. Rikkoutuneiden kierrekäyttimien lentoaika oli vain 235 lentotuntia, joka on noin 12 % peruskorjausjaksosta.

Vaaratilanteen syynä oli vasemman laskusiivekkeen kierrekäyttimen rikkoutuminen, joka aiheutui sen puutteellisesta voitelusta. Rikkoutuminen tapahtui laskusiivekkeitä alas otettaessa, jolloin syntyi laskusiivekkeiden epäsymmetria, joka aiheutti vakavan ohjattavuusongelman.

Tutkintalautakunta ei esittänyt turvallisuussuosituksia.

C7/2002L Tutkintaselostus (pdf, 0.75 Mt)

 
Julkaistu 22.8.2002