Etusivu » Tutkintaselostukset » Ilmailu » Tutkintaselostukset vuosittain » 2000 » C4/2000L Liikennelentokoneen osittainen hallinnan menetys lentoonlähdössä Turussa 29.1.2000

C4/2000L Liikennelentokoneen osittainen hallinnan menetys lentoonlähdössä Turussa 29.1.2000

Lauantaina 29.1.2000 tapahtui Turun lentoasemalla vaaratilanne, jossa Turusta Kööpenhaminaan lähdössä ollut Air Botnia Oy:n käyttämä Fokker 28 -tyyppinen lentokone ei ollut lentoonlähdössä täysin ohjaajan hallinnassa.

Ohjaajat havaitsivat koneen nokan kääntyvän kiitotien suunnasta vasemmalle, tuuleen päin, lähtökiidon aikana noin 70-80 solmun nopeudella. Kun konetta ohjannut kapteeni yritti sivuperäsimen avulla oikaista konetta kiitotien suuntaiseksi, kone lähti luisumaan sivuttain eikä ollut täysin kapteenin hallinnassa. Kapteeni jatkoi lentoonlähtöä, jolloin kone kävi hyvin lähellä kiitotien oikeata reunaa. Kapteeni onnistui ohjaamaan koneen vähän keskemmälle kiitotietä, ennen kuin se nousi ilmaan normaalilla nopeudella.

Koneessa oli yhteensä yhdeksän matkustajaa ja neljä miehistön jäsentä. Tapahtumahetkellä lentoasemalla vallitsi voimakas, puuskittainen etelänpuoleinen tuuli, joka puhalsi koneen lähtösuuntaa nähden lähes poikittain. Kiitotien pinta oli ohuen sohjokerroksen peitossa. Vallinneesta lumisateesta johtuen lentokentän kunnossapito ei kyennyt pitämään kiitotietä puhtaana koko leveydeltä.

Onnettomuustutkintakeskus käynnisti tapauksen johdosta virkamiestutkinnan ja nimesi tutkijaksi Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntijan Jussi Hailan.

C4/2000L Tutkintaselostus (pdf, 0.41 Mt)

 
Julkaistu 16.5.2000