Etusivu » Tutkintaselostukset » Ilmailu » Tutkintaselostukset vuosittain » 1998 » C4/1998L Rovaniemen lentoasemalla 19.1.1998 ja 2.4.1998 rullauksessa sattuneet vaaratilanteet

C4/1998L Rovaniemen lentoasemalla 19.1.1998 ja 2.4.1998 rullauksessa sattuneet vaaratilanteet

Rovaniemen lentoasemalla tapahtui rullauksen yhteydessä kaksi vaaratilannetta talvella 1998. Ensimmäisessä tapauksessa 19.1.1998 lennonjohtaja antoi Ilmavoimien Draken-hävittäjälle lentoonlähtöselvityksen kiitotieltä 21, vaikka hän oli hetkeä aiemmin antanut toiselle Drakenille selvityksen rullata kiitotien yli. Toisessa tapauksessa 2.4.1998 lennonjohtaja antoi Ilmavoimien Draken-hävittäjälle lentoonlähtöselvityksen kiitotieltä 03, vaikka hän oli hetkeä aiemmin antanut Ilmavoimien Hawk-harjoitushävittäjälle selvityksen rullata kiitotien yli.

Onnettomuustutkintakeskus käynnisti virkamiestutkinnan molempien tapausten johdosta ja nimesi tutkijaksi Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntijan Pekka Alaraudanjoen.

Tutkintaselostus on jaettu kolmeen osaan:

Osa 1: Kahdelle Saab 35 S Draken ilma-alukselle rullauksen yhteydessä sattunut vaaratilanne Rovaniemen lentoasemalla 19.1.1998

Rovaniemen lentoasemalla lähilennonjohtaja oli antanut Suomen Ilmavoimien SAAB 35 S Draken ilma-alukselle runkonumeroltaan 217 ja kutsumerkiltään E-17 lentoonlähtöluvan kiitotieltä 21. Samanaikaisesti lennonjohtajan Echoon selvittämä Suomen Ilmavoimien SAAB 35 S Draken ilma-alus runkonumeroltaan 207 ja kutsumerkiltään R-11 lähestyi Juliettia ylittääkseen rullausselvityksensä mukaisesti kiitotien 21. Tällöin rullaustiellä Tango rullaava Suomen Ilmavoimien Hawk Mk.51 runkonumeroltaan 327 ja kutsumerkiltään R-30 kielsi E-17:ää lähtemästä ennen kuin varmistaa, ettei R-11 tule Julietista yli. Heti tämän jälkeen R-11 ilmoitti jäävänsä Juliettiin odottamaan. Lennonjohtajalla oli sellainen käsitys tapahtumasta, että hän oli selvittänyt R-11:n Golfiin odottamaan, jolloin sillä ei olisi ollut kiitotien ylityslupaa.

Lennonjohtaja ja E-17:n ohjaaja raportoivat tapauksesta ilmailuviranomaiselle, jonka perusteella Onnettomuustutkintakeskus määräsi tapauksesta tehtäväksi virkamiestutkinnan. Tehtävään nimettiin majuri evp. Pekka Alaraudanjoki.

C4/1998L Tutkintaselostus (pdf, 0.18 Mt)

Osa 2: Saab 35 FS Draken ja Hawk MK.51A ilma-aluksille rullauksen yhteydessä sattunut vaaratilanne Rovaniemen lentoasemalla 2.4.1998

Rovaniemen lentoasemalla lähilennonjohtaja oli selvittänyt 2.4.1998 noin klo 09.21 Suomen Ilmavoimien Hawk MK.51A ilma-aluksen ja kutsumerkiltään C-37 ylittämään pääkiitotien poikkikiitotien kohdalta. Ennen kuin C-37 oli ylittänyt pääkiitotien lennonjohtaja antoi Suomen Ilmavoimien SAAB 35 FS Draken ilma-alukselle ja kutsumerkiltään R-10 lentoonlähtöluvan kiitotieltä 03. C-37:n ohjaaja havaitsi syntyneen vaaratilanteen ja ilmoitti siitä lennonjohtajalle, jolloin lennonjohtaja perui C-37:ltä ylitysluvan. Lennonjohtaja oli erheellisesti luullut hetkeä aiemmin ylittäneen Hawk-parin jälkimmäistä ilma-alusta C-37:ksi.

Lennonjohtaja raportoi tapauksesta ilmailuviranomaiselle, jonka perusteella Onnettomuustutkintakeskus määräsi tapauksesta tehtäväksi virkamiestutkinnan. Tehtävään nimettiin majuri evp. Pekka Alaraudanjoki.

C4/1998L Tutkintaselostus (pdf, 0.12 Mt)

Osa 3: Turvallisuussuositus tutkintaselostuksiin C 4/1998 L ja C 4a/1998 L

Ehdotetaan että, Rovaniemen lentoasemalla rakennetaan Ilmavoimien seisontatasolta rullaustiet kiitotien molempiin päihin, siten että niiden tasalta voi suorittaa lentoonlähdön ja laskeutumisen jälkeen niiden kautta pääsee rullaamaan takaisin ilmavoimien seisontatasolle. Tällöin kiitotien ylitystarve loppuu lähes kokonaan, jolloin lentoturvallisuus paranee, lähilennonjohdon työpaine pienenee, liikenne on joustavampaa ja lähialueen meluhaitat vähenevät.

Rovaniemellä 20.7.1998

Pekka Alaraudanjoki

C4/1998L Tutkintaselostus (pdf, 0.05 Mt)

 
Julkaistu 16.5.1998