L2024-01 Vakava vaaratilanne Norwegianin lennolla 11.8.2024
Norwegianin lennolla 11.8.2024 Rhodokselta Helsinkiin tapahtui vakava vaaratilanne, kun lähestymisen aikana matkustajalentokone ajautui voimakkaaseen turbulenssiin. Lentokoneen säätutkassa näkyi lentorataan nähden vasemmalla puolella kuurosade- tai ukkospilvi. Kapteenin tarkoituksena oli kiertää pilvi sen itäpuolelta. Lentoreitti kulki kuitenkin suoraan kasvavan ukkospilven yläpuolelta ja osui ukkospilven yläosiin voimakkaan pystyvirtauksen alueelle.
Turbulenssissa lentokone heittelehti voimakkaasti. Kaksi takakeittiössä työskennellyttä matkustamomiehistön jäsentä joutui toistuvasti painottomaan tilaan ja loukkaantui osuessaan useasti lentokoneen rakenteisiin. He olivat turbulenssin alkaessa valmistelemassa keittiötä ja matkustamoa laskeutumista varten. Molemmat loukkaantuneet matkustamomiehistön jäsenet olivat useita viikkoja sairauslomalla.
Ohjaajilla oli käytössään Rhodokselta saadut lentoreittiä koskevat sääennusteet, joissa oli ennustettu Viron yllä yksittäisiä ja itään päin hitaasti liikkuvia, muun pilvisyyden joukossa olevia kuurosade- tai ukkospilviä, mutta ei turbulenssia. Norwegianin Boeing B737-MAX 8 -lentokoneissa ei ole mahdollisuutta lennolla päivittää lähtökohteesta saatua lentoreitin sääennustetta. Ohjaajilla on käytössään ainoastaan lentokoneen oman säätutkan antama tieto sekä ACARS-järjestelmän kautta tilatut säätiedot. Ohjaajien tilannetietoisuus perustui useita tunteja aiemmin lähtökentällä saatuihin säätietoihin, minkä takia heidän tietonsa ukkospilvistä ja pilvisyysrintamasta oli puutteellinen. Lennon aikana säätutkan aktiivinen käyttö ja seuraaminen sekä muiden tietolähteiden käyttö (esim. ACARS) parantavat ohjaajien tilannetietoisuutta ja kykyä ennakoida sään vaikutuksia lentoreittiin.
Turbulenssin voi välttää kiertämällä ukkospilven tarpeeksi kaukaa. Yhtiön ohjeistuksessa ei kuitenkaan ole määritelty, miten kaukaa ukkospilvi tulisi kiertää. Yksiselitteisen etäisyyden määritteleminen vähentää ukkospilven aiheuttamaan turbulenssiin lentämisen todennäköisyyttä.
Ohjaajien ja matkustamomiehistön välisen kommunikaation tärkeyttä turbulenssiin liittyvissä tilanteissa ei yhtiön henkilökunnan koulutuksessa korosteta tarpeeksi. Yhtiöllä on ollut aiemminkin samankaltaisia turbulenssiin liittyviä vaaratilanteita, joissa turbulenssi on tullut matkustamomiehistölle yllätyksenä. Ohjaajien ajantasainen tieto lentoreitin muuttuvista sääolosuhteista ja niistä kommunikointi matkustamomiehistön kanssa lennon aikana on erittäin tärkeää lennon turvallisuuden kannalta, sillä matkustamomiehistö pystyy ottamaan mahdolliset muutokset huomioon lennon palvelua suunnitellessaan. Tutkimusten mukaan äärimmäiset sääilmiöt (ml. turbulenssi) ovat lisääntymässä ilmastonmuutoksen myötä, joten kommunikoinnin merkitys korostuu tulevaisuudessa entisestään.
Onnettomuustutkintakeskus antoi kolme turvallisuussuositusta vastaavien onnettomuuksien välttämiseksi ja niiden vahinkojen pienentämiseksi.
• Norwegian kehittää ohjaamo- ja matkustamomiehistön välistä kommunikaatiota koulutuksessaan.
• Norwegian määrittää minimietäisyydet ja menetelmät ukkospilvien kiertämiseen.
• Norwegian lisää ohjaajien koulutusta ja tietoisuutta säätutkan aktiivisesta käytöstä.
Liitetiedostot
Julkaistu 13.6.2025