L2022-02 Harrasterakenteisen lentokoneen onnettomuus Tikkakoskella 17.4.2022

Harrasterakenteisen Monnett Sonerai I -lentokoneen ohjaaja lähti 17.4.2022 yksityiselle harjoituslennolle Jyväskylän lentoasemalta Tikkakoskella. Muutama minuutti lentoonlähdön jälkeen lentokoneen moottoriin tuli käyntihäiriö ja se pysähtyi. Ohjaaja pyrki takaisin lentokenttäalueelle, mutta joutui tekemään pakkolaskun metsään. Ohjaajan käyttämältä normaalia matalammalta laskukierroskorkeudelta ei tällä lentokonetyypillä ollut mahdollista liitää lentokenttäalueelle moottorihäiriön satuttua. Pakkolaskussa lentokone törmäsi puihin ja ohjaaja menehtyi. Lentokone vaurioitui korjauskelvottomaksi.

Lentokoneen moottorille suoritettiin onnettomuuden jälkeen perusteellinen tekninen tutkimus, jossa moottori purettiin ja sen komponentit tutkittiin. Moottorista ei löydetty teknistä vikaa, joka olisi voinut aiheuttaa sammumisen ilmassa. Oikeanlaatuista polttoainetta oli riittävästi. Todennäköisesti moottori sammui kaasuttimeen tai imuputkistoon kertyneen jään tai kondensoituneen polttoaineen takia. Kaasuttimen asennuspaikka ja imuputkiston rakenne teki siitä alttiin jäätymiselle sekä moottorityypille ominaiselle polttoaineen pisaroitumiselle imuputkistoon. Sääolosuhteet sekä lennon vaihe olivat kaasuttimen jäätymiselle otolliset. Lentokone oli varustettu imuilman lämmityslaitteella, mutta sen tehokkuudesta tai käytöstä lennolla ei ole varmaa tietoa.

Tutkinnassa huomattiin, että suomenkielistä tietoa kaasuttimen jäätymisestä on saatavilla vain vähän. Lämpötilan ja kastepisteen vaikutus kaasuttimen jäätymisriskiin ei tule esille lentosäätiedotteista, mutta sitä on käsitelty vanhentuneessa ilmailutiedotuksessa, joka on saatavilla tällä hetkellä ainoastaan Liikenne- ja viestintäviraston ulkopuoliselta palvelimelta.

Harrasterakenteisen ilma-aluksen rakentajalle ei nykyisissä ilmailumääräyksissä ole määritelty koulutus- ja kokemusvaatimuksia. Puutteelliset tai virheelliset tiedot tai taidot voivat johtaa vaarallisiin rakenneratkaisuihin tai virheellisiin laiteasennuksiin. Tehokkaalla ja koordinoidulla koulutuksella voitaisiin parantaa harrastajien yleistietämystä turvallisesta ilmailutekniikasta. Ensimmäinen viranomaisen suorittama tarkastus harrasterakenteiselle ilma-alukselle tehdään vasta rakennusvaiheen lopussa, kun sille haetaan tilapäinen lupa ilmailua ja koelentoja varten. Tarkastuksessa mahdollisesti löydetyt vakavat puutteet eivät nykyisin aina johda uusintatarkastukseen.

Turvallisuuden parantamiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että:

- Liikenne- ja viestintävirasto varmistaa kaasuttimen jäätymistä koskevan tiedotusmateriaalin (OPS T1-18 kaasuttimen jäätyminen / EGAST GA5 Piston engine icing) tai vastaavien tietojen saatavuuden suomeksi.
- Liikenne- ja viestintävirasto varmistaa yhdessä harrasteilmailujärjestöjen kanssa, että harrasterakentajien saatavilla on ajantasaista oppimateriaalia ja koulutusta ja että rakentajan ja valvojan yhteistyön merkitystä rakennusprojektin aikana korostetaan.
- Liikenne- ja viestintävirasto määrittää, että harrasterakenteisen ilma-aluksen ensimmäisessä lentokelpoisuustarkastuksessa myös rakennustyön valvojan tulisi olla käytettävissä. Mikäli tarkastuksessa todetaan vakavia puutteita, tulisi sen johtaa aina uusintatarkastukseen.


Liitetiedostot

Julkaistu 7.6.2023