L2021-01 Koululennolla olleen lentokoneen ajautuminen ulos kiitotieltä läpilaskussa Lahti-Vesivehmaan lentopaikalla 7.2.2021

Talvisena iltapäivänä 7.2.2021 oppilas oli harjoittelemassa laskeutumista lennonopettajansa kanssa Cessna 150-lentokoneella Lahti-Vesivehmaan lentopaikalla. Päivä oli pilvinen ja kiitotiellä oli lunta, joten kiitotien reunoja oli vaikea erottaa. Koska tuuli oikealta laskusuuntaan nähden, lentokone lennettiin maakosketukseen saakka nokka oikealle etuviistoon osoittaen. Läpilaskun laskukiidon aikana lennonopettajan huomio oli laskusiivekkeiden asennonosoittimessa eikä kumpikaan lentäjistä huomannut lentokoneen ajautumista oikealle. Kumpikaan ei ohjannut lentokonetta kiitotien suuntaiseksi, joten lentokone osui kiitotien oikean laidan lumivalliin ja pyörähti ylösalaisin. Henkilövahinkoja ei tullut, mutta lentokone vaurioitui lentokelvottomaksi.

Onnettomuuden tapahduttua kiitotielle ajettiin autoja ja onnettomuuspaikkaa alettiin raivaamaan ilman, että tapahtumasta oli tehty ilmoitusta ilmaliikennepalveluelimelle ja Onnettomuustutkintakeskukselle. Raivaustoiminnan ollessa kesken lentopaikkaa lähestyi kaksi lentokonetta. Ensimmäisen lentokoneen ohjaaja laskeutui arvioituaan, että kiitotiellä oli tilaa turvallisen laskeutumisen suorittamiseksi autoista ja ihmisistä huolimatta. Toinen lähestyvä lentokone odotti ilmassa kiitotien vapautumista ennen laskeutumista.

Tutkinnassa selvisi, että lentokoulun oman onnettomuustilanteiden toimintaohjeiden (ERP) noudattaminen oli puutteellista, eikä sen toteuttamista ollut harjoiteltu. Lentokoulu ei myöskään valvonut, että oppilaan koulutus olisi edennyt johdonmukaisesti, ja lentämiseen edettiin vähäisellä teoriaosuudella. Oppimistulos ei ollut optimaalinen, koska oppilaalla ei ollut lennoilla harjoiteltavista asioista teoriapohjaa. Lisäksi sallittu poikkeaminen lento-ohjelman suoritusjärjestyksestä jätti oppilaalta väliin oleellisia osioita läpilaskuvalmiuksien parantamiseksi. Lento toteutettiin oppilaan koulutukseen ja taitotasoon nähden vaativissa talviolosuhteissa. Lentokoulun riskianalyysi sisälsi kiitotieltä suistumisen riskin, mutta sitä ehkäisevissä toimenpiteissä ei huomioitu riittävästi valvomattoman lentopaikan talviolosuhteita.

Turvallisuuden parantamiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa että:

• Liikenne- ja viestintävirasto tiedottaa ilmailijoille GEN T1-4 ilmailuohjeen mukaisesta ilmoitusmenettelystä onnettomuuden tai vakavan vaaratilanteen tapahduttua. Lisäksi suositetaan, että ilmailijoita muistutetaan oikeasta toiminnasta onnettomuusilma-aluksen ja onnettomuuspaikan tutkintaedellytysten turvaamiseksi.

• Liikenne- ja viestintävirasto tarkastaa lentokoulutusorganisaatioiden onnettomuustilanteiden toimintaohjeiden ajantasaisuuden, käytännön harjoittelun toteutumisen, oikeat ilmoitusmenettelyt ja ohjeet tutkintaedellytysten turvaamisen osalta.

• Liikenne- ja viestintävirasto ohjeistaa valvomattomilla lentopaikoilla operoivat lentokoulutusorganisaatiot tarkastamaan ja tarvittaessa päivittämään riskianalyysejään talviolosuhteiden vaikutusten kannalta. Lisäksi suositetaan, että Liikenne- ja viestintävirasto tarkastaa, että riskianalyyseihin laaditut riskitasoa hallitsevat toimenpiteet viedään koulutusorganisaation käsikirjoihin ja toimintaan.

• Euroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA) määrittää koulutusohjelmiin minimivaatimukset oppilaiden teoriaopiskelulle ennen lentokoulutuksen aloittamista. Lisäksi suositetaan, että EASA määrittää, että lentokoulutusorganisaatioiden tulee kirjata selkeät riskinarviointiin pohjautuvat perustelut lennätysjärjestyksestä poikkeamiselle ennen yksinlentovaihetta.

Liitetiedostot

Julkaistu 12.10.2021