Euran lento-onnettomuuden väliraportti julkaistu: ei voida puhua muodostelmalentämisestä
Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut väliraportin Euran lentopaikan läheisyydessä sattuneesta lento-onnettomuudesta. Turvallisuustutkinta jatkuu.
Tallinnasta Piikajärven lentopaikalle matkalla olleet kaksi helikopteria törmäsivät toisiinsa noin 200 metrin korkeudella maanpinnasta lauantaina 17.5.2025 kello 12:34 paikallista aikaa. Yhteentörmäys tapahtui Euran lentopaikan pohjoispuolella. Onnettomuuden seurauksena viisi henkilöä kuoli, ja molemmat helikopterit tuhoutuivat korjauskelvottomiksi. Polttoainetta ja öljyä valui maastoon helikoptereista.
”Joudumme vielä tarkentamaan lentoreittien analyysia. Meillä on hallussamme tutkadataa, mutta joudumme sitä vielä analysoimaan ja vertaamaan muuhun dataan. Helikopterit lensivät lähellä toisiaan. Niiden etäisyys toisiinsa nähden vaihteli lennolla muutamista sadoista metreistä lyhyemmäksi lennon aikana. Helikopterien sijainti toisiinsa nähden muuttui lennon aikana, eli välillä toinen helikopteri lensi reitillä ensimmäisenä ja välillä taas toinen helikopteri”, kertoo tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta.
Kotiranta jatkaa: ”Juuri ennen onnettomuushetkeä molemmat helikopterit lensivät luoteeseen kohti Euran lentopaikkaa. Hieman ennen törmäystä punainen helikopteri (rekisteritunnuksella ES-ETR) lensi mustan helikopterin (rekisteritunnuksella OE-XOS) vasemmalla puolella. Punainen helikopteri käänsi lentosuunnan Euran lentopaikan päällä oikealle pohjoista kohti ja musta helikopteri jatkoi kohti luodetta. Helikopterit törmäsivät ilmassa. Emme tiedä, miksi näin tapahtui.”
”Todettakoon vielä, että vaikka julkisuudessakin on puhuttu onnettomuuden jälkeen muodostelmalentämisestä, ei tämän onnettomuuden kohdalla voida sinänsä puhua muodostelmalentämisestä. Muodostelmalentämisessä ryhmän calloutit eli käytetyt yhteisellä radiojaksolla ääneen ilmoitetut sanalliset ilmoitukset, muodostelman muoto ja jäsenten etäisyys toisiinsa säilyvät sovitun mukaisena läpi lennon – esimerkiksi johtovastuussa oleva johtaa läpi lennon. Roolit, etäisyydet ja niin edelleen on määritelty ennen lentoa ja niistä pidetään kiinni”, toteaa Kotiranta.
Törmäyksen seurauksena helikoptereiden pyrstöpuomit irtosivat rungosta ja pääroottorit hajosivat. Helikopterien osat levisivät laajalle alueelle Euran lentopaikan pohjoispuolella olevaan metsikköön. Punaisen helikopterin runko tuhoutui täysin törmäystä seuranneessa tulipalossa.
Onnettomuustutkintakeskus jatkaa hylkyjen teknistä tutkintaa, onnettomuushetken vauriomekanismin mallintamista ja lentoreittien tarkempaa analyysiä. Lisäksi jatketaan ilma-alusten lentokelpoisuuden selvittämistä sekä ohjaajien lentämiseen liittyviä asioita, kuten lupia ja kokemusta.
”Helikoptereissa ei ollut CVR:ää. Sen sijaan molemmissa helikoptereissa oli ohjaamotapahtumia tallentava videokamera eli ei voida sanoa, ettei ollut ohjaamoäänitallenninta, koska ohjaamoissa oli videokamera. Punaisen helikopterin videokamera tuhoutui tulipalossa ja toisen helikopterin kamerassa oli toimintahäiriö. Ainakaan vielä emme ole pystyneet edes kansainvälisen kollegavirastojen avulla saamaan kamerasta dataa tutkinnan käyttöön”, kertoo Kotiranta.
”Helikoptereissa ei ollut myöskään lentoarvotallenninta eli FDR:ää. Tästä käytetään kansankielellä nimitystä musta laatikko. Helikoptereissa oli kuitenkin muita tallentavia navigaatioon ja automatiikkaan (mukaan lukien niin kutsuttu autopilotti) liittyviä järjestelmiä ja niiden osin tuhoutuneiden muistipiirien tutkintaa jatketaan. Olemme keskustelleet asiasta Ranskan kollegoidemme kanssa. Heillä on laboratorio, jossa muistipiirien purku mahdollisesti pystytään tekemään. Emme luonnollisesti pysty sanomaan, saammeko purun jälkeen lisätietoa tutkintaan eli tiedon arvosta ei vielä ole tietoa”, kertoo Kotiranta.
Turvallisuustutkinnan kesto on noin 9-12kk.
Keskusrikospoliisi jatkaa tapaukseen liittyvää esitutkintaa sekä kuolemansyyn selvittämistä. Poliisi tiedottaa omasta esitutkinnastaan.
Linkki Onnettomuustutkintakeskuksen julkaisemiin kuviin
Lisätiedot:
Tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta, puh. 02951 50703
Liitetiedostot
Julkaistu 10.7.2025