Seuraa tiedotustilaisuuttamme: Raskaiden tavarajunien suistumisriski olemassa -
toimenpiteitä tarvitaan

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan tavarajunan suistumisesta Tampereella 30.11.2023.

Tavarajunan veturi ja sen ensimmäisen vaunun etummainen teli suistuivat kiskoilta Tampereen aseman pohjoispuolella 30.11.2023. Vaikka onnettomuudesta ei aiheutunut henkilö- tai ympäristövahinkoja, vaurioitti onnettomuus pahoin vaihdetta sekä aiheutti merkittäviä liikennehäiriöitä 30.11.-3.12.2023 välisenä aikana.

Tutkinnanjohtaja Lasse Laatta: ” Suistumisuhka onnettomuudessa olleen veturin kaltaisilla, tavaraliikenteessä käytettävillä, 6-akselisilla, dieselvetureilla on läsnä ja mahdollinen. […] Rautatiealan turvallisuusjohtamisjärjestelmiin (SMS) ja omavalvontaan perustuva toimintamalli ei ole tutkinnan perusteella riittävä, vaan tarvitaan konkreettisia riskinhallintatoimenpiteitä.”

Johtaja Kurt Kokko: ”Tämänhetkinen strateginen tilanne myös lisää raiteiden ja sen päällä ajavan kaluston merkitystä. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa pitkiin katkoihin liikenteessä – ja vielä pahempaa, ihmishenkien menetykseen. Onnettomuuteen johtaneista syistä voidaan oppia ja ne voidaan estää, jos on halua.

Onnettomuustutkintakeskus julkaisee kyseisen tutkinnan tutkintaselostuksen perjantaina 22.11.2024. Tiedotustilaisuutta aiheesta voi seurata tästä linkistä .

Tiedotustilaisuudessa puhuvat tutkinnanjohtaja Lasse Laatta sekä Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Kurt Kokko. Tilaisuutta moderoi Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikkö Tiina Bieber.

Tervetuloa linjoille! 


Kuva: OTKES

Julkaistu 19.11.2024