Junien peruuttamiseen liittyvät riskit tunnistettava paremmin

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta Tampereella 20.9.2023 tapahtuneesta tavarajunien törmäysonnettomudesta on valmistunut. Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilö- eikä ympäristövahinkoja.

Onnettomuudessa kaksi tavarajunaa törmäsi Tampereen Viinikan ratapihalla, kun liikenteenohjaus antoi virheellisesti toiselle tavarajunalle luvan peruuttaa olettaen, että juna mahtuu vapaana olevalle raiteelle. Juna oli kuitenkin vapaana olevaa raidetta pidempi, minkä vuoksi se törmäsi vaihteessa toisen tavarajunan kylkeen.

Veturinkuljettajalla ei ollut peräytystilanteessa näköyhteyttä junan peräpäähän, joten hän ei pystynyt havaitsemaan peräpään ylittäneen sovitun rajan. Tutkinnassa havaittiin, että junien peräytystilanteisiin ei ole kehitetty teknisiä järjestelmiä, jotka suojaavat tämän kaltaisilta inhimillisiltä virheiltä. Havaitsimme myös junien peräyttämiseen liittyvässä ohjeistuksessa muutostarpeita, sillä tällä hetkellä ohjeistus ei tue turvallisia toimintatapoja”, kertoo tutkinnanjohtaja Lasse Laatta.

Rautatieturvallisuuden kannalta olisi tärkeää, että rautatiealan eri toimijat katsoisivat turvallisuusasioita oman näkökulmansa lisäksi myös kokonaisturvallisuuden näkökulmasta”, tutkinnanjohtaja Laatta lisää.

Onnettomuustutkintakeskus antaa tutkinnan tuloksena neljä suositusta, joiden tarkoituksena on lisätä turvallisuutta junien peruuttamistilanteissa. Suositukset kohdennetaan Liikenne- ja viestintävirastolle, Väylävirastolle sekä Fintraffic Raide Oy:lle.

Linkki tiivistelmään ja tutkintaselostukseen

Lisätiedot:
Tutkinnanjohtaja Lasse Laatta, p. 029 515 0709

Julkaistu 18.6.2024