Jyväskylä–Petäjävesi-rataosuuden kuntoon puututtava onnettomuusriskin vuoksi

Onnettomuustutkintakeskus tutkii Jyväskylän länsiosassa, Vesangalla, 3.7.2021 sattunutta tavarajunan kuuden vaunun suistumista. Rakenteelliset puutteet radan tukikerroksessa sekä kiskojen jatkosten ongelmat aiheuttivat radan sivuttaissiirtymän junan alla ja vaunujen suistumisen radalta.

Radan rakenteelliset puutteet havaittiin 8.11.2021 tehdyissä radan teknisissä tutkimuksissa.

Onnettomuustutkintakeskus on antanut turvallisuustutkintalain (525/2011) 25 §:n mukaisen onnettomuusuhkailmoituksen rataturvallisuudesta vastaavalle Liikenne- ja viestintävirastolle sekä kyseessä olevan rataverkon haltijalle, Väylävirastolle.

Marraskuussa tehdyissä tutkimuksissa havaittiin puutteita radan tukikerroksessa ja kiskotuksessa. Näiden puutteiden vuoksi rata on altis sivuttaissiirtymille. Kiskot saattavat käytännössä päästä liikkumaan. Pahimmassa tapauksessa nämä puutteet voivat aiheuttaa junan suistumisen erityisesti helteillä ja routa-aikaan”, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnanjohtaja Lasse Laatta.

Onnettomuusuhkailmoitus on järeä keino puuttua kiireellistä korjausta vaativiin turvallisuuspuutteisiin. Tutkinnassa selvinneiden tulosten valossa onnettomuusriski on olemassa ja rataosuus pitäisi kunnostaa turvalliseksi. Katsomme, että radan liikennettä tulisi rajoittaa esimerkiksi akselipainojen ja nopeuksien osalta siihen asti, että rataosuus saadaan turvalliseksi”, toteaa johtajan varahenkilö Hannamari Helke Onnettomuustutkintakeskuksesta.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostus on tarkoitus julkaista alkuvuodesta 2022.

Lisätiedot:

Tutkinnanjohtaja Lasse Laatta, puh. 02951 50709

Johtajan varahenkilö Hannamari Helke, puh. 02951 50713

Liitetiedostot

Julkaistu 19.11.2021