Turvallisuushavainto pelastuslautan käytettävyydestä – Luotsiveneen kaatuminen ja uppoaminen Emäsalon eteläpuolella 8.12.2017
Onnettomuustutkintakeskus tuo esiin pelastuslauttoihin liittyvän tärkeän turvallisuushavainnon, joka ilmeni 8.12.2017 Emäsalon eteläpuolella kaatuneen ja uponneen L-242 luotsiveneen tutkinnan yhteydessä.
Pelastuslautan hydrostaattinen painelaukaisin toimii vasta 1,5–4 metrin syvyydessä, jolloin lautta irtoaa telineestään automaattisesti. Irtoamisen jälkeen pelastuslautan täyttyminen käynnistyy joko nykäisemällä laukaisuköyttä manuaalisesti tai laukaisuköyteen kohdistuvan, aluksen uppoamisesta johtuvan kiristymisen seurauksena.
Mikäli pelastuslautta jää alle 1,5 metrin syvyyteen aluksen kaaduttua, se ei automaattisesti irtoa telineestään ja täyty. Lautan manuaalinen irrottaminen ja täyttäminen veden alla voi olla lähes mahdotonta, vaikka lautta olisi täysin toimintakuntoinen. Lautta voi myös menettää kelluvuutensa, jos sen suojakotelo täyttyy vedellä.
Onnettomuustutkintakeskuksen teettämässä kokeessa todettiin meren pohjassa maanneen pelastuslautan täyttymisen toimivan moitteettomasti. Pelastuslautalla ei kuitenkaan ollut merkitystä 8.12.2017 luotsiveneonnettomuuden uhrien selviytymisessä, koska he eivät päässeet ohjaamosta ulos.
Onnettomuustutkintakeskus korostaa pelastautumisvälineiden sijoittamisen ja käytettävyyden arvioinnin merkitystä eri onnettomuustilanteissa, myös aluksen kaatuessa ja kääntyessä ylösalaisin.
Lisätiedot:
Vesiliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Risto Haimila, p. 0295 150 730
Viestintäpäällikkö Sakari Lauriala, p. 0295 150 714
Julkaistu 19.1.2018