Raahessa 13.9.2016 kahden lapsen kuolemaan johtaneen rivitalopalon todennäköinen syttymissyy selvillä

Julkaistu 29.11.2016

Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt polttokokeita Raahen kahden lapsen hengen vaatineen rivitalopalon 13.9.2016 tutkintaan liittyen. Tulipalon todennäköinen syttymissyy on ollut keittiössä sijainnut liesi, jonka päällä oli kahvinkeitin. Tapauksen tutkinta jatkuu edelleen. Tutkintaselostus valmistuu keväällä 2017.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaryhmän paikkatutkinnan ja kuulemisten perusteella todennäköisimmäksi syttymissyyksi on vahvistunut keittiössä sijainnut liesi, jonka päällä on ollut kahvinkeitin. Liesi on kytkeytynyt päälle todennäköisesti vahingossa.

Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt Pelastusopistolla polttokokeita, joissa on vahvistunut, että liesi pystyy sytyttämään keittimen, jonka palon teho riittää sytyttämään keittiön kaapistot.

Liedestä alkavia paloja tapahtuu paljon. Viimeksi Onnettomuustutkintakeskus selvitti niitä Turun Raunistulassa kaksi vuotta sitten puukerrostalopalon tutkinnassa. Tuolloin selvisi, että pelastuslaitokselle tulee tuhat liesiin liittyvää tehtävää vuodessa.

Raahen tulipalon seuraukset olivat tavanomaista vakavammat. Tulipalon tutkinta keskittyy nyt palon nopean kehittymisen, suuren tehon ja leviämisen selvittämiseen muun muassa tulipalon simuloinnin avulla. Olennaista on pyrkiä selvittämään, miksi kahden lapsen pelastautuminen epäonnistui.

Polttokoevideo Onnettomuustutkintakeskuksen Youtube-kanavalla: katso tästä.

Onnettomuustutkintakeskus tekee rekonstruktioita, simulaatioita, mallinnuksia, kokeita, kokeiluja ja havainnollistamisia turvallisuustutkintatyöhön liittyen.

Turvallisuustutkintaa tehdään turvallisuuden parantamiseksi, onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja vahinkojen minimoimiseksi. Onnettomuustutkintakeskus ei tee tutkintaa oikeudellisen vastuun kohdentamiseksi.

Lisätiedot:
Johtava tutkija Kai Valonen, puh. 0295 150 707, (Twitter: @KValonen)
Viestintäpäällikkö Sakari Lauriala, puh. 0295 150 714, (Twitter: @OTKES_SIAF, @SakariLauriala)