Hukkumisia koskevasta teematutkinnasta on julkaistu videoleikkeitä

Julkaistu 12.10.2011

Onnettomuustutkintakeskukselta valmistuu marraskuussa 2011 hukkumiskuolemia käsittelevä teematutkinta. Tutkinnassa on kerätty tiedot veteen liittyvistä kuolemantapauksista aikavälillä 1.4.2010-31.3.2011.

Jo tutkinnan alusta alkaen monet kuolemantapaukset liittyivät soudettaviin tai pienellä moottorilla liikkuviin veneisiin. Niin ikään moni tapauksista oli sellaisia, joissa uhri oli joutunut veden varaan paksuhkot ulkovaatteet päällään. Yhdessä alkuvaiheen tapauksista uhrilla oli kelluntatakki, joka tosin oli huonosti puettu. Yhdessä tapauksessa uhrilla oli päällään paukkuliivit, jotka olivat nousseet kainaloihin eivätkä estäneet uhria hukkumasta.

Tällaisten tapausten arvioimiseksi Onnettomuustutkintakeskus vuokrasi Lohjalla sijaitsevan Meriturvan harjoitusaltaan päiväksi käyttöönsä ja teki kokeiluja. Kokeissa käytettiin neljää hieman toisistaan poikkeavaa venettä. Lisäksi kokeiltiin ulkovaatteet päällä uimista ja muutamia kelluttavia pukineita.

Testipäivän valo- ja videokuvista tehtiin seitsemän videota, jotka ovat katsottavissa osoitteessa http://www.youtube.com/user/Turvallisuustutkinta

Videot ovat vapaasti käytettävissä turvallisuustyöhön. Tutkinnan tarkoitus on turvallisuuden parantaminen.

Kaikki hukkumisia koskevasta teematutkinnasta julkaistut tiedotteet löytyvät tutkinnan sivulta.