L2012-06 Purjelento-onnettomuus Rautavaaran lentopaikalla 3.7.2012

Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt turvallisuustutkintalain (525/2011) 2 §:n nojalla käynnistää turvallisuustutkinnan Rautavaaran lentopaikalla 3.7.2012 Grob Astir CS -tyyppiselle purjelentokoneelle, rekisteritunnukseltaan OH-658, tapahtuneesta lento-onnettomuudesta.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija Vesa Palm ja jäseneksi asiantuntija Jorma Laine. Tutkinnan johtajana tapauksessa toimii ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.

Lisätietoja antaa 15.7.2012 asti erikoistutkija Tii-Maria Siitonen puh. 050 3225 452 ja alkaen 16.7.2012 johtava tutkija Ismo Aaltonen puh. 050 3737 338.

01.10.2012

Rautavaaralla tapahtui 3.7.2012 GrobAstir CS -tyyppiselle purjelentokoneelle, rekisteritunnukseltaan OH-658, vintturihinauksen lentoonlähtövaiheessa onnettomuus, jossa Ilma-alus tuhoutui. Purjelentokoneen ohjaaja loukkaantui vakavasti.

Ohjaajan tarkoituksena oli lentää harjoituslento Rautavaaran lentopaikalta. Alueella vallitsi hyvä purjelentosää ja kyseinen lento oli tapahtumapäivän neljäs vintturihinaus.

Vintturihinaukset tapahtuivat vakiintuneen tavan mukaan varsinaisen asfaltoidun pohjois-etelä -suuntaisen pääkiitotien länsipuolella heinää kasvavalta alueelta.

Purjelentokoneen lentoonlähtökiihdytyksessä koneen oikea siivenkärki oli koskettanut maahan nopeasti kaksi kertaa pitkää, paikoin 60-70cm korkeaa heinää kasvavalla alueella. Hyvin pian tämän jälkeen kone oli noussut ilmaan epävakaassa lentotilassa voimakkaasti oikealle kaartaen ja kääntyen lähes selkäasentoon noin 10 metrin korkeudessa. Vintturin käyttäjä keskeytti hinauksen havaittuaan koneen olevan epänormaalissa asennossa, jolloin hinauslanka irtosi koneesta. Vedon päätyttyä purjekone tuli maahan nokka edellä lähes selkäsyöksyssä. Maahan iskeytymispisteestään kone ponnahti sivusuunnalle ja liukui maassa selällään noin 14 metriä päätyen 86 metrin päähän lentoonlähtöpaikasta.

Suurella todennäköisyydellä lentoonlähtöalueen pitkä heinikko on aiheuttanut alas painuneeseen siivenkärkeen voimakkaan vastuksen ja kääntänyt konetta voimakkaasti oikealle, jolloin lentäjä on menettänyt koneen hallinnan.

Pelastustoimet tapahtumapaikalla käynnistettiin nopeasti ja onnettomuuden uhri saatiin toimitettua nopeasti sairaalahoitoon. Tämänhetkisen tiedon mukaan ilma-aluksen päällikkö on kuntoutumassa tapahtumasta. Tutkinnassa purjelentokoneesta ei ole löytynyt teknistä vikaa.

Tutkinta jatkuu tapahtuman taustamateriaalien ja lentopaikan analysoinnilla.

Lisätietoja antaa ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen puh. 050 3737 338.

 
Julkaistu 6.7.2012