L2012-04 Kuolemaan johtanut yleisilmailulentokoneen lento-onnettomuus Alastarolla 8.5.2012

Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt käynnistää alustavan tutkinnan Alastarolla 8.5.2012 Cessna FA152 Aerobat -tyyppiselle lentokoneelle, rekisteritunnukseltaan OH-CKB tapahtuneesta lento-onnettomuudesta. Onnettomuudessa menehtyi yksi henkilö.

Lisätietoja antaa johtava tutkija Ismo Aaltonen puh. 050 3737 338.

23.5.2012

Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt turvallisuustutkintalain (525/2011) 2 §:n nojalla käynnistää turvallisuustutkinnan Alastarolla 8.5.2012 Cessna FA152 Aerobat -tyyppiselle lentokoneelle, rekisteritunnukseltaan OH-CKB, tapahtuneesta lento-onnettomuudesta. Lentokoneessa yksin ollut ohjaaja menehtyi onnettomuudessa.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija Pekka Alaraudanjoki ja jäseneksi asiantuntija Tomi Utriainen. Tutkinnan johtajana tapauksessa toimii ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.

Lisätietoja antaa johtava tutkija Ismo Aaltonen puh. 050 3737 338.

23.7.2012

Alastarolla tapahtui 8.5.2012 lento-onnettomuus Cessna FA 152 -tyyppiselle lentokoneelle, rekisteritunnukseltaan OH-CKB. Yksinlennolla ollut ohjaaja menehtyi onnettomuudessa.

Ohjaajan tarkoituksena oli lentää kolme matkalentoa yksin ammattilentäjän koulutusohjelman mukaisesti. Hän lähti lennolle Porista Tampereen kautta Turkuun klo 14.10. Toinen lento suuntautui takaisin Poriin, jonne ohjaaja laskeutui klo 16.31. Kolmannelle lennolle hän lähti klo 17.23. Suunniteltu lentoreitti oli Pori – Uusikaupunki – Ylänne – Alastaro – Huittinen - Kokemäki - Pori.

Tutkatallenteiden mukaan ohjaaja oli lentänyt noin tuhannen jalan (300 metriä) korkeudessa seuraten suunnittelemaansa reittiä aina Ylänteelle asti, josta hänellä oli tarkoitus lentää Alastaron kautta Huittisiin. Noin 15 km ennen Alastaroa ohjaaja lähti seuraamaan Turku-Tampere maantietä kohti Huittista, jonka varrella Alastaron moottorirata sijaitsee.

Tutkatallenteiden ja silminnäkijähavaintojen mukaan ohjaaja lensi ensin moottoriradan ohi itäpuolelta ja kaartoi sitten loivasti vasemman kautta moottoriradan yläpuolelle, jossa teki ensin yhden vasemmanpuoleisen jyrkän kaarron. Lentokorkeus oli 1000 -1300 jalkaa (300-390 metriä) ja lentonopeus noin 90 solmua (166 km/h). Kaarron jälkeen hetken suoraan lennettyään ohjaaja teki suoran nousun ja nousukaarron, jossa nopeus pieneni selvästi. Nousukaarron aikana, nopeuden ollessa pieni, kone oli kääntynyt nopeasti vasemmalle kyljelleen. Samalla kone oli lähtenyt jyrkkään syöksyyn. Syöksyn aikana se oli pyörinyt vasemmalle. Havaintojen mukaan pyöriminen on saattanut hetkeksi loppua tai hidastua, mutta pyöriminen on sitten jatkunut samaan suuntaan maahan asti.

Koneen törmäsi maahan lähes pystysuorassa asennossa ja se syttyi välittömästi palamaan maahan törmäyksen seurauksena. Paikalle saapui nopeasti lähistöllä olleita henkilöitä, mutta mitään ei ollut tehtävissä ohjaajan pelastamiseksi.

Tutkinnan aikana lentokoneesta ei ole löydetty teknistä vikaa.

Tutkinta jatkuu kerättyjen materiaalien ja dokumenttien analysoinnilla.

Lisätietoja antaa ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen puh. 050 3737 338.

 
Julkaistu 9.5.2012