L2012-02 Vakava vaaratilanne lentokoneen lähestymisen aikana Maarianhaminassa 14.2.2012

Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt turvallisuustutkintalain (525/2011) 2 §:n nojalla käynnistää turvallisuustutkinnan Maarianhaminan lentoasemalla 14.2.2012 tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta.

RAF-AVIA -lentoyhtiön operoima Saab 340 -tyyppinen rahtikone Nord Flyg -lentoyhtiön lennonnumerolla NEF021 lensi loppulähestymisen aikana huomattavasti normaalin lähestymiskorkeuden alapuolella.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään Risto Timgren ja jäseneksi erityisasiantuntija Hannu Halonen. Tutkinnan johtajana tapauksessa toimii ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.

Välitiedote:

RAF-AVIAN Saab 340 -lentokoneen lennontallentimien tiedot on purettu ja niiden perusteella todetaan seuraavaa:
- Tapahtuma aikana vallitsi yölento-olosuhteet.
- Lentokone lähestyi Maarianhaminan lentoasemaa idästä.
- Lähestymiskulma oli ajoittain huomattavasti normaalia jyrkempi ja lentokone oli kallistuneena enimmillään noin 50°.
- Lentokone lensi alimmillaan noin 50 metrin korkeudella kolmen kilometrin etäisyydellä kiitotiestä. Normaali lähestymiskorkeus kyseisellä etäisyydellä on noin 150 metriä .

Tutkintaselostus julkaistaan vuoden 2013 aikana.

15.2.2012

Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt käynnistää alustavan tutkinnan Maarianhaminassa 14.2.2012 tapahtuneesta vaaratilanteesta. RAF-AVIA-lentoyhtiön operoima Saab 340 -tyyppinen rahtikone Nord Flyg -lentoyhtiön lennonnumerolla NEF021 oli lähestymässä kiitotietä 21, kun se toistaiseksi tuntemattomasta syystä lensi huomattavasti normaalin lähestymiskorkeuden alapuolelle. Lentokoneen laskeutuminen onnistui ja vaaratilanteesta ei aiheutunut vahinkoja.

Lisätietoja antaa johtava tutkija Ismo Aaltonen, puh. 050 373 7338.

 
Julkaistu 9.3.2012