C11/2010L Matkustajalentokoneiden paineistusjärjestelmiin liittyvät häiriöt lennoilla 11.12.2010 ja 22.12.2010

Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt käynnistää tutkinnan rahtilennolla Osakasta Helsinkiin 11.12.2010 tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta. Matkalennon aikana tapahtuneessa vaaratilanteessa oli osallisena Airbus A330 -tyyppinen matkustajalentokone, rekisteritunnukseltaan OH-LTO.

Tutkintalautakunnan puheenjohtajaksi on 17.12.2010 nimetty tutkija Timo Heikkilä ja jäseniksi tutkijat Pertti Kalttonen ja Juha Salo. Ranska nimesi tutkintaan valtuutetun edustajansa kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen liitteen 13 (Annex 13) mukaisesti.

Airbus A330 -tyyppiselle matkustajalentokoneelle, rekisteritunnukseltaan OH-LTS, tapahtui 22.12.2010 matkustajalennolla Krabista Helsinkiin vastaavanlainen paineistushäiriö kuin aikaisemmassa, 11.12.2010 tapahtuneessa tapauksessa. Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt aloittaa tämän tapahtuman tutkinnan jo käynnissä olevan tutkinnan C11/2010L yhteydessä.

Tutkintalautakuntaan on 23.12.2010 nimetty lisäjäseneksi tutkija Risto Timgren ja tekniseksi asiantuntijaksi Esko Kauppinen Finnair Oyj:stä. Ranska nimesi tutkintaan toisen valtuutetun edustajansa Annex 13 mukaisesti.

Onnettomuustutkintakeskus on vapauttanut tutkija Juha Salon tutkintalautakunnan jäsenen tehtävästä 10.6.2011 alkaen. Tutkintalautakunnan lisäjäseneksi on 21.6.2011 nimetty tutkija Erja Savela.

Lisätietoja antaa tutkintalautakunnan puheenjohtaja Timo Heikkilä, puh. 040 537 2303.

 
Julkaistu 3.1.2011