B1/2011R Tavarajunan törmääminen toisen tavarajunan perään Nokian Siurossa 21.2.2011

Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt onnettomuuksien tutkinnasta annetun lain (373/1885) 5 §:n nojalla käynnistää tutkinnan 21.2.2011 Nokian Siurossa tapahtuneesta tavarajunien yhteentörmäyksestä.

Tutkintalautakunnan puheenjohtajaksi määrätään johtava tutkija Esko Värttiö ja jäseniksi Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntijat, psykologian tohtori Mika Hatakka, koulutuspäällikkö Timo Kivelä ja veturinkuljettaja (eläkkeellä) Usko Lehtinen.

Lisätietoja antaa tutkintalautakunnan puheenjohtaja, johtava tutkija Esko Värttiö (040 547 5484)

23.2.2011

NOKIAN SIUROSSA 21.2.2011 TAPAHTUNEEN JUNAONNETTOMUUDEN TUTKINTA

Mäntyluotoon matkalla ollutta tavarajunaa avustamaan tullut toinen juna törmäsi avustettavan junan viimeiseen vaunuun Nokialla Siuron ja Suoniemen välillä 21.2.2011 klo 04:05. Avustamaan tulleen junan veturinkuljettaja menehtyi onnettomuudessa.

Toistaiseksi on selvinnyt törmänneen junan kulunrekisteröintilaitteen tietojen avulla, että veturinkuljettaja oli aloittanut hätäjarrutuksen joitakin sekunteja ennen törmäystä 46 km/h nopeudesta. Törmäyshetkellä junan nopeus oli 41–46 km/h. Törmänneen junan suurin sallittu nopeus oli 50 km/h. Junien kulunvalvontalaite estää sallitun nopeuden ylittämisen.

Veturinkuljettaja ei ehtinyt poistua ohjaamosta ennen törmäystä. Hän sai surmansa törmäyshetkellä. Tarkan törmäysnopeuden selvittäminen on vielä kesken. Onnettomuustukintakeskus ei ole vielä saanut käyttöönsä onnettomuuteen liittyviä radioliikenteen tallenteita.

Tutkinnan jatkotoimissa keskitytään erityisesti junien kulunrekisteröintilaitteiden tietojen tarkempaan analysointiin sekä selvittämään tapahtumia radioliikenteen tallenteiden ja henkilöiden kuulemisten avulla.

Onnettomuustutkintakeskus nimittää kyseisen onnettomuuden tutkintalautakunnan lähipäivinä.

Lisätietoja antavat Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi (050 543 6066) ja johtava tutkija Esko Värttiö (040 547 5484).

 
Julkaistu 24.2.2011