Etusivu » Tutkintaselostukset » Vesiliikenne » Tutkintaselostukset vuosittain » 1997 » C5/1997M Matkustaja-alus ss LEPPÄVIRRAN karilleajo Haukivedellä 8.7.1997

C5/1997M Matkustaja-alus ss LEPPÄVIRRAN karilleajo Haukivedellä 8.7.1997

Suomalainen, Leppävirran kunnan omistama, vuonna 1904 valmistunut, höyrykäyttöinen sisävesimatkustaja-alus ss LEPPÄVIRTA harhautui laivaväylältä ja ajoi karille Varparannan selän eteläosassa 8.7.1997 noin klo 14:35.

Aluksessa oli 50 matkustajaa ja kahdeksan hengen miehistö. Alus oli lähtenyt Leppävirralta kutsuvierasristeilylle Savonlinnaan noin klo 08:00. Matka tehtiin Varkauden Taipaleen kanavan kautta, missä oltiin klo 10:20.

Päällikkö oli antanut ohjeet aluksen kuljettamisesta ja luovuttanut aluksen ohjailun kokemattomalle kansimiehelle noin klo 13:00, minkä jälkeen hän oli poistunut ohjaamosta. Kansimies oli samana päivänä ollut ensimmäistä kertaa ruorissa. Hän ei myöskään tuntenut vesialuetta entuudestaan.

Päällikkö oli käynyt alakannella keskustelemassa konemestarin kanssa aikataulusta ja nopeuden vähentämisestä. Nopeutta ei tässä vaiheessa vähennetty täydestä vauhdista eli noin yhdeksästä solmusta. Päällikkö oli viipynyt alakannella enintään viiden minuutin ajan, jonka jälkeen hän oli noussut yläkannelle, mutta ei ohjaamoon. Oman kertomansa mukaan päällikkö oli käynyt 10-15 minuutin välein tarkistamassa ohjaamossa, missä mennään ja antamassa ohjeita. Kansimies muistaa kuitenkin hänen käyneen vain yhden kerran noin puoli tuntia ennen vahdinvaihtoa.

Päällikkö oli poissa ohjaamosta noin tunnin ja hän palasi sinne kello 14:15.

Kansimies oli tällä välin harhautunut reitiltä. Tätä päällikkö ilmeisesti ei havainnut vahdinvaihdossa. Päällikkö jatkoi matkaa täydellä vauhdilla vielä noin 15 minuuttia ennen hiljentämistä. Kun hän huomasi harhautumisen, hän jatkoi matkaa paikanmäärityksessä tehdyn virheen vuoksi paikkaan, jossa alus ajoi kääntämisen yhteydessä matalikolle. Karilleajopaikan etäisyys laivaväylältä ja oletetusta harhautumispaikasta on noin 3 meripeninkulmaa (5,5 kilometriä). Alus juuttui karille ja ruokailun jälkeen matkustajat siirrettiin paikalle tulleilla pienveneillä maihin.

Onnettomuuden syinä olivat riittävän yksityiskohtaisen reittisuunnitelman puute, päällikön kansimiehelle antamien ohjeiden puutteellisuus ja aluksen ohjauksen jättäminen kokemattomalle kansimiehelle päällikön poistuttua ohjaamosta sekä virhe paikanmäärityksessä käännöspaikkaa valittaessa.

C5/1997M Tutkintaselostus (pdf, 0.79 Mt)

 
Julkaistu 8.7.1997