Turvallisuustutkintaa 100-vuotiaan Suomen hyväksi

Julkaistu 5.12.2017

Vuonna 1996 perustettu Onnettomuustutkintakeskus on suomalaisittain räätälöity turvallisuustutkintaratkaisu 100-vuotiaan Suomen turvallisuuden parantamiseksi, onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja vahinkojen torjumiseksi. Onnettomuustutkintakeskus on korkean luokan kansainvälinen toimija, joka kykenee tutkimaan minkä tahansa vakavan suomalaisia ja Suomea kohdanneen onnettomuuden tai vakavan vaaratilanteen. Onnettomuustutkintakeskuksen turvallisuustutkintamallin puitteissa tehdään myös poikkeuksellisten tapahtumien tutkintoja, joista esimerkkinä käynnissä oleva Turun 18.8.2017 puukotusiskun turvallisuustutkinta. Poikkeukselliset tapahtumat eivät ole onnettomuuksia vaan ne on aiheutettu tarkoituksellisesti. Rikostutkintaa Onnettomuustutkintakeskus ei kuitenkaan tee. Se kuuluu muille viranomaisille.

Kun vanhustentalo palaa, juna suistuu raiteiltaan, laiva uppoaa tai lentokone ajautuu ryskyen ulos kiitotieltä, tarttuvat onnettomuustutkijat ripeästi tapaukseen onnettomuuden selvittämiseksi ja meidän kaikkien turvallisuuden parantamiseksi. Tutkintapakettiin kuuluu syiden ja tapahtumien kulun selvittämisen lisäksi muun muassa pelastustoimen, ensihoidon, kriisituen ja muiden viranomaisten toiminnan tutkinta viestintää unohtamatta.

Turvallisuustutkinnat tuottavat onnettomuuksista turvallisuussuosituksia ja oppimista. Tutkintoja tehdään koko ajan, noin 20-30 per vuosi. Turvallisuutta onkin parannettu monilla eri 100-vuotiaan Suomen yhteiskunnan, julkishallinnon, yritysten ja yhteisöjen toimialoilla virastomme tutkintojen ja suositusten vauhdittavan vaikutuksen myötä.

Käytännön esimerkkeinä toimivat esimerkiksi kaikkien suomalaisten arkeen vaikuttava junien automaattinen kulunvalvonta, vanhusten palvelutalojen lisääntyneet automaattiset sammutus- ja ilmoitinlaitteistot sekä lakisääteiset hallitarkastukset. Työmme kansainvälinen vaikuttavuus ilmenee erityisesti ilmailun ja vesiliikenteen puolella. Tulevaisuudessa esimerkiksi matkustajalentokoneiden ohjaamoiden ääniä tallentavien tallentimien nauhoituspituus kasvaa kahdesta tunnista 25 tuntiin maailmanlaajuisesti. Taustalla tähän edistysaskeleeseen on myötävaikuttamassa Onnettomuustutkintakeskuksen vuonna 2010 antama turvallisuussuositus.

Onnettomuustutkintakeskuksen työ on myös osa suomalaisen oikeusvaltion historiaa. Itsenäisen viraston puolueettomuuteen ja riippumattomuuteen ei voi vaikuttaa. Onnettomuustutkintakeskus on ja pysyy lahjomattomana. Työmme tavoite on löytää neutraali totuus syiden, ei syyllisten selvittämiseksi, ja sitä kautta turvallisuuden parantamiseksi sekä jatkossa valtavan inhimillisen kärsimyksen ja materiaalisten vahinkojen välttämiseksi.

Onnettomuustutkintakeskuksen työtä myös ilmeisesti arvostetaan. Tästä yhtenä osoituksena virastomme johtajan Veli-Pekka Nurmen palkitseminen Suomen Leijonan komentajamerkillä ja raideliikenneonnettomuuksien johtavan tutkijan Esko Värttiön palkitseminen Suomen Leijonan ritarimerkillä 100-vuotisen isänmaamme itsenäisyyspäivänä 6.12.2017. Kunnianosoituksista kuuluneekin palanen jokaiselle suomalaista turvallisuustutkintatyötä tekevälle. Ilman ulkopuolisten tutkintaryhmiimme nimitettävien asiantuntijoiden huippuunsa viritettyä tieto-taitoa emme pärjäisi.

Suurenmoiset onnittelut Veli-Pekalle, Eskolle, kaikille suomalaisille turvallisuustutkijoille sekä erityisesti 100-vuotiaalle isänmaallemme!