Pysäytyskengät suistaneet useita tavarajunia
Kenkiä käytetään ratapihoilla, jotta vaunut eivät lähde liikkeelle itsestään. Niiden poistaminen on kuitenkin vain ratapihahenkilöstön muistin varassa. Samanlaisia onnettomuuksia on viime vuosina tapahtunut toistuvasti.
Onnettomuustutkintakeskus kannustaa kehittämään järjestelmällisiä toimintatapoja ja -malleja sekä teknisiä parannuksia onnettomuuksien välttämiseksi. Myös pysäytyskengän havaittavuuden parantaminen vähentäisi riskiä siitä, että kenkä jää lähtevän junan alle.
Riihimäellä pysäytyskenkä oli jäänyt junan 24. vaunun takatelin etupuolelle. Kenkä liukui vaunun pyörän alla ensimmäiseen vaihderisteykseen, jossa se nousi pois kiskolta ja suisti vaunun takatelin ja seuraavan vaunun etutelin. Juna kulki suistuneena 84 metriä. Sen vaunut vaurioittivat useita sähköradan portaaleja, ajolankoja ja ajolankojen kiinnityksiä sekä rikkoivat rataa, vaihteita ja niiden kääntölaitteita.
Lisätietoja:
Johtava tutkija Esko Värttiö, 0295 150 708
Julkaistu 9.3.2016