R2017-01 Vaaratilanne Ylivieskassa 28.6.2017

6.7.2017

Onnettomuustutkintakeskus päättää käynnistää turvallisuustutkintalain (525/2011) 2 §:n nojalla tutkinnan Ylivieskassa 28.6.2017 tapahtuneesta vaaratilanteesta, jossa rakenteilla olevalta raiteelta itsekseen liikkeelle lähtenyt raiteentukemiskone päätyi liikennöidylle radalle.

Edellisenä yönä uuden raiteen rakentamisessa käytetty raiteentukemiskone oli työskentelyn jälkeen jätetty rakenteilla olevan ja liikennekäytössä olevan raiteen väliselle vaihdekujalle ja koneella työskennellyt henkilökunta oli poistunut paikalta. Noin neljän tunnin kuluttua raiteentukemiskone lähti itsekseen liikkeelle, ajoi liikennöidylle raiteelle johtavan vaihteen auki ja kulki noin kilometrin matkan Ylivieskan aseman raiteelle 1, jonne se pysähtyi. Raiteella 3 seisseen matkustajajunan kuljettaja varmisti sen paikallaan pysymisen.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään tekniikan insinööri (YAMK) Jussi Kangasmaa ja jäseniksi erikoistutkija Lasse Laatta, liikenteenohjaaja (eläk.) Ralf Sandberg ja psykologian maisteri Martti Peräaho. Tutkinnanjohtaja on raideliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Esko Värttiö.

 
Julkaistu 6.7.2017